O echipă de cercetători de la Universitatea din Montreal susţine
că băuturile cu proteine, populare în rândul sportivilor sau
atleţilor amatori, nu le cresc acestora performanţele în niciun
fel. Oamenii de ştiinţă sunt de părere că nouă din zece persoane
care beau energizante au deja îndeajuns de multe proteine pe care
şi le iau din alimentaţie. Pentru a ajunge la această concluzie,
oamenii de ştiinţă au monitorizat, timp de trei zile, sportivi din
diverse discipline, precum înotători, ciclişti, atleţi,
voleibalişti şi sportivi care practicau judo. Aceştia au fost
rugaţi de cercetători să ţină un jurnal cu tot ce beau şi mănâncă
în perioada de monitorizare. Rezultatele studiului au arătat că
nouă din zece sportivi luau un astfel de supliment de proteine în
mod constant, chiar dacă nu aveau nevoie, deoarece alimentaţia
subiecţilor era foarte bine echilibrată, astfel încât organismul
primea toate proteinele şi vitaminele necesare. Acest lucru este
confirmat şi de sportivii profesionişti români care ori nu consumă
deloc băuturi energizante, ori îşi fac singuri cocktailurile pentru
a asimila doar substanţele de care au nevoie.În această ultimă categorie intră Victor Hănescu, cel mai bun jucător de tenis român al momentului, despre care, se ştie, a avut unele probleme medicale în trecut. Firicel Tomai, antrenorul lui, spune că băuturile energizante clasice nu-i ajută foarte mult pe sportivii profesionişti care folosesc alte substanţe, mai concentrate, pentru a-şi acoperi nevoile. "După părerea mea sunt nişte băuturi care urmăresc aspectul comercial, să realizeze profit, pentru că ele, ca şi eficienţă, nu sunt deloc grozave. Au puţin elemente care ajută sportivii şi sunt mai bune decât apa, dar atât. Nu acoperă plaja necesare de elemente, cantitatea necesară, concentraţia, pentru că nu poţi să pui într-o sticlă tot ce are nevoie un sportiv", spune Tomai, care ştie că în tenis sunt mulţi jucători care folosesc cocktailuri energizante: "În circuitul de tenis sunt mulţi jucători care îşi cumpără singuri concentratele, care sunt mai puternice decât ceea ce găseşti pentru amatori, şi îşi fac ei singuri băuturile, dar să nu crezi că o fac de capul lor. Discută şi ei cu medicii, văd ce lipsuri au şi apoi îşi cumpără. În general ele conţin magneziu, potasiu şi alte câteva minerale de care are nevoie sportivul în concentraţii mai mari. Şi Victor a avut probleme cu lipsa de minerale şi a mai consumat din când în când. Chiar şi acum, în Australia, a fost la doctor şi i-a dat nişte potasiu concentrat pentru că are nevoie".
Alina Dumitru şi Mihai Leu sunt împotrivă
Nici alţi sportivi nu sunt încântaţi de băuturile energizante, printre aceştia numărându-se campioana olimpică la judo, Alina Dumitru, şi Mihai Leu, fost campion mondial de box şi campion naţional la raliu.
"Eu nu consum băuturi energizante", spune Alina, "pentru că am băut o dată, mi s-a făcut rău şi de atunci nu am mai încercat. Dar am multe colege la lot care beau, însă eu nu cred că este de vreun folos. Poate doar pe plan psihologic. Te gândeşti că ai băut energizante şi te simţi mai energică, dar nu cred că aşa ceva se întâmplă".
Şi pentru Mihai Leu energizantele sunt inutile. "Să fiu sincer eu nu am băut niciodată energizante, nici când făceam box şi nici la raliuri", spune Mihai Leu, "pentru că antrenorul care m-a crescut pe mine, Eustaţiu Mărgărit, mi-a spus că cea mai bună vitamină este antrenamentul serios şi masa sănătoasă, din care să iei ce-ţi trebuie pentru organism. Apoi, nici când am fost pilot de raliu nu consumam băuturi energizante şi preferam ca atunci când ştiam că am curse mai lungi să mă hidratez bine. Dar eu mi-am permis să fac asta pentru că aşa cum am învăţat la box am avut tot timpul o alimentaţie sănătoasă care să-mi asigure tot ce am nevoie", spune Leu, care nu face decât să confirme studiul cercetărorilor canadieni care spun că un nivel mare de proteine în organism duce la apariţia anumitor probleme, precum stări de greaţă, dublarea imaginii, oboseală severă, iar în timp şi ficatul are de suferit, avertizează specialiştii. Mai mult, pe parcursul cercetării s-a constatat că persoanele care foloseseau destul de des băuturi cu proteine aveau un nivel mare de sodiu, magneziu, folaţi, vitamina A şi fier în organism. În acelaşi timp, fierul în exces poate creşte riscul de cancer prin faptul că produce radicali liberi, explică experţii.
Cu cât în corp există mai mult fier, cu atât mai mulţi radicali liberi vor fi produşi. Aceştia oxidează ADN-ul celular şi astfel riscul de cancer creşte. Mai mult, radicalii liberi produşi de fier pot duce şi la apariţia bolilor cardiovasculare. Radicalii liberi pot oxida colesterolul din sânge, ceea ce duce la creşterea riscului de a se ataşa de arterele şi vasele de sânge din organism.
,
Sursa: gandul.info
